Zephyrnet-logotyp

Vad är rabatträntan och vad betyder det för SaaS?

Datum:

Om du lägger en kaka framför ett rum med dagisbarn med löftet ”om du inte äter den nu får du två senare”, de flesta äter kakan. Även om dessa barn inte nödvändigtvis agerar rationellt, så säger de att de hellre vill ha mindre glädje nu än mer glädje i framtiden. 

Det är kärnan i diskonteringsräntan. Det föreskriver i princip att pengar idag är mer värda än pengar i morgon, och de flesta förstår detta på en grundläggande nivå innan finansfolk kommer in och komplicerar saker. 

I takt med att människor vaccineras och de pandemiska nedstängningarna tycks lämna för alltid, värmer ekonomierna över hela världen och inflationen har nått de senaste topparna. Med 4%, utan något annat, är redan $ 100 idag värt $ 96 nästa år. Detta är en första approximation av diskonteringsräntan.

Men det är inte allt, om du kan tjäna 1% riskfritt på de pengarna genom att köpa några statsobligationer, så växer skillnaden ytterligare. Om vi ​​lägger till möjlighetskostnaden, dvs hur mycket pengar du kan tjäna på de pengarna, så växer diskonteringsräntan ännu högre. Slutligen måste vi tänka på risk och lägga in den också. 

Alla dessa faktorer går in på att skapa en rimlig diskonteringsränta för företagsekonomisk planering. 

Bare Metrics är ett affärsmätverktyg som ger 26 mått om ditt företag, till exempel MRR, ARR, LTV, totala kunder och mer.

Bare Metrics integreras direkt med dina betalningsportar, så information om dina kunder skickas automatiskt till Baremetrics instrumentpaneler.

Du bör registrera dig för Baremetrics gratis provperiod, och börja övervaka dina prenumerationsintäkter exakt och enkelt.

Kapitalkostnad kontra diskonteringsränta

Innan vi dyker ner i diskonteringsränta är det viktigt att notera att diskonteringsränta och kapitalkostnad ofta används omväxlande. Även om diskonteringsräntan och kapitalkostnaden är liknande och relaterade begrepp, finns det några viktiga skillnader. Att förstå båda är nödvändigt för att förbättra din företagsekonomistyrning.

Rabatt

Diskonteringsränta används för att bestämma nuvärdet av framtida kassaflöden. Diskonteringsräntan gör att ett företag kan beräkna hur mycket vinst som kommer att komma från ett projekt över tid, representerat som NPV (nuvärde). Eftersom företag finns för att tjäna vinst måste de förstå den förväntade lönsamheten för fleråriga beslut. 

Företag baserar sin diskonteringsränta på en uppsättning rimliga antaganden med tanke på inflationstakten, risknivån och möjlighetskostnaden för sitt beslut.

Kapitalkostnad

Kapitalkostnaden är företagets avkastningskrav. Eftersom långivare och investerare förväntar sig att få betalt tillbaka och tjäna vinst, måste ett företag se till att varje nytt kapitalutlägg kan ge den minsta avkastning som krävs för att behaga banken såväl som ägare. 

Varför rabatterar vi?

Ingen vet vad som kommer att hända i framtiden, varför det finns ord över hela världen som säger "en fågel i handen är värd två i busken" eller "räkna inte dina hönor innan de kläcks". Vi vet helt enkelt inte tillräckligt om framtiden för att känna någon garanti för att vi kommer att vara där för att njuta av den. 

Det är därför vi värdesätter saker vi har mer än de vi lovas att ha i framtiden. 

I sin tur är det därför som det är viktigt att beräkna risk och diskontera utifrån risk. Låt oss säga att du har möjlighet att få betalt $ 100 idag eller att vända ett mynt för att eventuellt vinna $ 200. Skulle du göra det? De flesta människor skulle förmodligen inte göra det eftersom myntflipen har ett förväntat värde på $ 200/2 eller $ 100, så det skulle vara mer logiskt att ta det riskfria alternativet. Men hur mycket mer skulle det krävas för att övertyga dig? Mycket av detta beror på individen, men om det skulle vara $ 220, då skulle din förväntade riskpremie vara 10%.

Utöver risk finns det möjlighetskostnader. Möjlighetskostnad är i huvudsak värdet av det bästa beslutet som inte fattats. Låt oss till exempel säga att du sålde $ 1000 av din S&P 500 ETF och använde den under ett år för att starta ett företag. Om denna ETF gick upp 30% under det året, är möjlighetskostnaden $ 300 eftersom $ 300 är de pengar du skulle ha tjänat på det beslut som inte fattats. 

Även om ett företag är en högriskaktivitet, drivs företagen vanligtvis för att minimera risken. I det här fallet är att välja en diskonteringsränta för att mäta värdet på dina projekt ett vettigt sätt att upprätthålla ett konservativt förhållningssätt till affärer. 

Rabatt i SaaS

Så hur kan du använda diskonteringsräntan i ditt SaaS -företag? En uppenbar situation är när du beräknar ditt kundlivstidsvärde (LTV). LTV beräknas som din genomsnittliga intäkt per användare (ARPU) gånger genomsnittlig kundlivstid (ACL). 

Till exempel, om din ARPU är $ 200/år och ACL är 2 år, då är din LTV $ 200 × 2 = $ 400. Detta är en ganska standardberäkning, men det är också helt fel. Detta ignorerar vilket värde du kan få ut av pengarna under tiden samt risken för att få pengarna nästa år. 

Medan vi kommer att gå igenom några mer praktiska och logiska sätt att bygga en diskonteringsränta nedan, för det enkla exemplets skull, låt oss anta att du har bestämt dig för en rabatt på 20%. I så fall lägger det andra året inte till $ 200 till din LTV utan bara $ 160, vilket innebär att din LTV blir betydligt lägre $ 360.

Varför spelar det någon roll? Två saker kommer omedelbart att tänka på: För det första har SaaS -företag en utgiftsstruktur byggd mycket kring CAC (kundförvärvskostnader). För det andra har SaaS -företag, utöver deras CAC, en genomsnittlig servicekostnad (ACS) som är kraftigt belastad av de stora FoU -kostnaderna för att bygga, testa och bygga om sina plattformar. (PS: Om alla dessa akronymer kommer till dig, kolla in vår artikel om SaaS finansiella mätvärden!)

Båda dessa punkter leder till samma fråga: du spenderar det mesta av dina pengar idag och tjänar det mesta av dina pengar i morgon. Om din CAC + ACS under dessa två år uppgår till $ 100, kanske diskonteringsräntan inte spelar så stor roll. Men om det är $ 380, så är det skillnaden mellan att tjäna pengar på papper och att tjäna pengar i verkligheten. När allt kommer omkring, om du kan tjäna mer avkastning genom att lägga pengar på banken och ta en tupplur, har ditt företag problem.

Bare Metrics ger en lättläst instrumentpanel som ger dig alla viktiga mätvärden för ditt företag, inklusive MRR, AMA, LTV, totala kunder och mer direkt i din Baremetrics -instrumentpanel. Kolla bara in det här demokontot här..

Men du bestämmer dig för att rabattera framtida intäktsflöden och hur mycket, anslut Baremetrics till dina intäktskällor och börja se alla dina intäkter på en kristallklar instrumentpanel

Anmäl dig till den Baremetrics gratis provperiod och börja se mer på dina prenumerationsintäkter nu.

Diskonteringsräntediagram

För att ge dig en uppfattning om hur olika diskonteringsräntor ser ut, ta en titt på diagrammet nedan. Medan företag tenderar att välja högre diskonteringsräntor när de definierar sin hinderränta, tjänar till och med en rabatt på 5% pengar 50 år in i framtiden i princip värdelösa idag. 

Hur kan diskonteringsräntan användas? 

Diskonteringsräntan används i grunden för att berätta två saker: nuvärdet (NPV) och det diskonterade kassaflödet (DCF). 

NPV är i huvudsak värdet idag av alla dina framtida intäkter minus alla dina framtida utgifter. Det kan beräknas för hela ditt företag, en hel serviceplan eller för varje kund. 

Medan de flesta vet om sina kassaflöde, få uppskattar deras DCF. Som ovan, när utflöden sker innan intäkterna kommer in, är tidpunkten och storleken på dessa flöden viktiga. Det faktum att pengar går ut förstärker dess inverkan på ditt företag och innebär att dina intäktsflöden måste vara ännu större och mer konsekventa för att bibehålla ditt företags hälsa. 

Diskonteringsräntan kan också användas för att redovisa pengarnas tidsvärde i allmänhet, jämföra investeringar som annars är för olika för enkel jämförelse eller beräkna risken för investeringar.

Typer av rabatterade priser

Inom företagsfinansiering kommer diskonteringsräntan vanligtvis ner till ett av följande nummer:

  • Den vägda genomsnittliga kapitalkostnaden (WACC) används för att beräkna ett företags värde. 

  • Hinderraten är ett förvaltningsdefinierat värde som anger den minsta avkastning på investeringar som behövs för interna kapitalprojekt.

  • Kostnaden för eget kapital används för att beräkna värdet på ett företag.

  • Kostnaden för skulden används för att beräkna värdet på en obligation.

  • Den riskfria räntan används för att redovisa endast tidsvärdet för pengar. 

Bare Metrics övervakar prenumerationsintäkter för företag som ger intäkter genom prenumerationsbaserade tjänster. Baremetrics kan integreras direkt med din betalningsgateway, till exempel Stripe, och dra information om dina kunder och deras beteende till en kristallklar instrumentpanel.

Baremetrics ger dig mätvärden, list, verktyg för engagemang och kundinsikter. Några av de saker Baremetrics -skärmar är MRR, ARR, LTV, det totala antalet kunder, totala kostnader, snabba förhållanden och mer. Allt detta kan gå långt för att ta reda på och förbättra din NPV.

Anmäl dig till den Baremetrics gratis provperiod och börja hantera din prenumerationsverksamhet rätt.

PlatoAi. Web3 Reimagined. Datainformation förstärkt.
Klicka här för att komma åt.

Källa: https://baremetrics.com/blog/what-is-the-discount-rate-and-what-does-it-mean-for-saas

plats_img

Senaste intelligens

plats_img